Graceling - Kristin Cashore

Eftersom jag inte har skrivit något på typ en vecka, och jag inte har något vettigt att säga egentligen, så tänkte jag att jag kunde säga lite vad jag tyckte om boken jag nämnde här!

Graceling heter den, och är skriven av Kristin Cashore (Svensk titel: De Utvalda, om jag kommer ihåg korrekt)
Det finns också en andra del som handlar om en annan karaktär i samma land, och den boken heter Fire (och är påväg hem till mig i skrivande stund), och den tredje boken, Bitterblue, ska komma ut någon gång i vår, har jag för mig.


I alla fall. 
Boken är en fantasy-bok, och handlar om Katsa, som är född med en "grace", som de kallas. Vissa männsikor är alltså födda med speciella förmågor, någonting de är bättre än alla andra på. Allt från meningslösa saker som The Grace of Dancing till vår vän Katsas, som är The Grace of Killing. Alltså är hon bättre än någon annan på att döda :)
I början av boken stöter hon sedan på en annan kille, Po, som hon antar har en Grace of Fighting, typ, men senare kommer hon att inse att det inte är så. Hoppsan.
Men senare inser hon också att hennes egen förmåga kanske inte är lika simpel som hon trott.
Sen ger sig Katsa och Po ut på en resa, och det händer massor av saker! *being vague*

Men jag tyckte i alla fall att boken var asbra, mycket läsvärd, även om storyn låter lite töntig, tihi.
SÅDETSÅ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0