Wrock/Wizrock/Wizard Rock

Nu är det såhär då, vilket alla Harry Potter nördar redan vet, att det finns ett helt genre med musik inspererat av Harry Potter serien. Är inte det bland det coolaste som finns? Tycker jag i alla fall.
Men en sak som är lite speciellt med wizrock (som jag föredrar att kalla det - kan även benämnas wrock eller wizard rock) är att inget band är det andra likt, och några låtar kan vara helt olika men ändå staplas i samma genre. Det kan vara akustiskt, techno eller "vanlig" rock (elgitarr, bas, keyboard och trummor, typ). Och en stor det aw wizrocken är mest bara folk som har dåliga inspelningar hemma i sovrummet, vilket jag knappt klarar av att lyssna på.
Men jag tänkte dra lite exempel dååå... (Och det första/kanske andra är även okej att lyssna på även om man inte är Potterhead som jag :>)



Ministry of Magic är ett wizrockband som funnits med rätt länge nu, haha. Flera år i alla fall, och de en del musik som den här - som man kanske inte ens behöver vara en Harry Potter nörd för att tycka om, eftersom låten är lite catchy utan att man bryr sig om att gråta för att den handlar om när Ron lämnade Harry och Hermione.
Och så är det ju bra kvalitet på ljudet, och de har genomtänkta musikvideos. Bandet består av fyra killar som uppenbarligen kommer bra överrens, och som alla också har separata musikkarriärer (till exempel Luke, som är tillsammans med Kristina Horner från ett annat wizrockband (The Parselmouths), och de har tillsammans ett... Nördband som heter ALL CAPS, som inte har någonting med Harry Potter att göra.



Oliver Boyd and the Remembralls är också ett band som varit med i leken länge. De kör mer på ganska avskalade låtar - en gitarr och ett piano, typ. Det som fångat många med det här bandet, är deras genomträngande texter. Den här låten, till exempel, handlar om när Harry vet att det är hans öde att dö för att rädda andra, så han går ut i skogen för att möta Voldemort. Och jag gråter fortfarande varje gång jag hör den. Särskilt vid orden "Mum I'm coming home, home to you". Då sitter jag med tårar i ögonen och sjunger med, med sprucken röst.
Mer känslomässigt band, alltså. Fast så är det ju så att det inte är ett band utan bara en artist - vars riktiga namn är Christian Caldeira. Duktig kille med skön röst i alla fall.



Det finns en hel del som liknar det här också - parodier på andra låtar. 
Andra exempel: Here (in your car) - Ministry of Magic, Apologize - Ministry of Magic



Vi avslutar med lite Draco and the Malfoys, vilket är... Ja. Ljudinspelningen har ju inte haft bästa kvalitet kanske, ganska menlös musik över huvud taget, även om det här är bra ljud i jämförelse mot många andra band. Det som dock gör Draco and the Malfoys värt att lyssna på är deras hysteriskt roliga, elaka texter. Till skillnad från de tidigare exemplen så har Draco and the Malfoy's låtar sällan en speciell händelse i fokus, utan de bara pratar om att Draco är ond och Harry är god och Draco hatar Harry, typ.
"My dad's always there to open all my doors,
you have to call a patronus just to catch a glimpse of yours."
Haha. Detta band består av två bröder som i princip bara lekte runt och hade roligt och sedan insåg att folk tyckte om det de gjorde. Bandet är även bästa vänner med ett annat wizrockband, som ironiskt nog är Harry and the Potters, och de brukar turnera tillsammans.


Töntchey, jag vet, men jag kände för att lägga ut lite wizrock här :$ Och jag tänkte vara snäll och lägga det här inlägget i Harry Potter kategorin istället för musikkategorin :>
Och så kan jag egentligen inte särskilt mycket om wizrock eller de här banden, så man ska kanske inte lita på allt jag säger, haha.
...och det är lite sorgligt hur mycket underbar wizrock som finns där ute som jag inte har hittat än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0